Biodiversité des Systèmes Infectieux : du Gène à l'Ecosystème

[ Accueil ] [ Membres ] [ Axes ] [ Publications ] [ Partenaires ] [ ACTUALITES ]

Axe: "Réponses adaptatives dans les systèmes infectieux"

Coordonnateur: Sylvain GODREUIL

Leishmanies en culture
En raison des pressions de sélection très fortes exercées sur les pathogènes, ces organismes ont développé des stratégies adaptatives complexes pour s’installer, survivre et se multiplier dans de nouveaux écosystèmes. Les facteurs biotiques et abiotiques qui modulent ces mécanismes adaptatifs agissent directement sur les propriétés pathogéniques, la virulence, la sensibilité/résistance aux médicaments ou encore sur les stratégies de reproduction de ces populations de pathogènes. Les questions ici seront de déterminer quels sont les mécanismes évolutifs et biologiques qui entrent en jeu dans ces processus adaptatifs et d’en déterminer leur nature (génétique / épigénétique). Cette thématique sera développée essentiellement sur les modèles, Leishmania/phlébotomes, Mycobacterium tuberculosis et Staphylococcus aureus.

Les projets de recherche:
- Adaptation et évolution des microorganismes et des vecteurs. Ces questions seront traitées par des analyses ciblées sur des gènes candidats ou par des approches comparatives globales focalisées sur certains phénotypes clés : souches pathogènes versus non pathogènes, souches résistantes versus sensibles, espèces vectrices versus non vectrices.

- Etude expérimentale des interactions entre microorganismes susceptibles d’interagir (parasite/bactérie/virus) et entre ces microorganismes et leurs hôtes (vecteur/mammifère).

Membres de l'équipe

Publications 'MiVEGEC' par membres de l'équipe depuis 2005 :

| 2005 | | 2006 | | 2007 | | 2008 | | 2009 | | 2010 | | 2011 | | 2012 | | 2013 | | 2014 | | 2015 | | 2016 | | 2017 | | 2018 |

2018

Aberkane S, Pradel B, Dumont Y, Veloo ACM, Laurens C, Bonzon L, Godreuil S, Marchandin H, Jean-Pierre H (2018) Clinical sources and antimicrobial susceptibility of Prevotella timonensis at the university hospital of Montpellier, France. Anaerobe 50: 19-21 doi

Bañuls AL, Nguyen TVA, Nguyen QH, Nguyen TNA, Tran HH, Godreuil S (2018) Antimicrobial resistance: the 70-year arms race between humans and bacteria. In, Ecology and Evolution of Infectious Diseases in low-income countries: Pathogen Control and Public Health Management in Low-Income Countries. Roche B, Broutin H & Simard F (Eds.) Oxford University Press, New York. pp 77-90

Baranovsky S, Romano-Bertrand S, Dumont Y, Masnou A, Hammer F, Godreuil S, Parer S, Jumas-Bilak E (2018) Tracking carbapenemase-producing bacteria by molecular typing: population diversity and sampling pitfall. Infection, Genetics and Evolution 65: 104-106 doi

Benavides JA, Shiva C, Virhuez M, Tello C, Appelgren A, Vendrell J, Solassol J, Godreuil S, Streicker DG (2018) Extended-spectrum beta-lactamase-producing Escherichia coli in common vampire bats Desmodus rotundus and livestock in Peru. Zoonoses and Public Health 65: 454-458 doi

Caimmi D, Martocq N, Trioleyre D, Guinet C, Godreuil S, Daniel T, Chiron R (2018) Positive effect of liposomal amikacin for inhalation on Mycobacterium abcessus in cystic fibrosis patients. Open Forum Infectious Diseases 5: UNSP ofy034 doi

Cassan C, Diagne CA, Tatard C, Gauthier P, Dalecky A, Ba K, Kane M, Niang Y, Diallo M, Sow A, Brouat C, Bañuls AL (2018) Leishmania major and Trypanosoma lewisi infection in invasive and native rodents in Senegal. PLoS Neglected Tropical Diseases 12: e0006615 doi

Dumont Y, Lounnas M, Carrière C, Solassol J, Bañuls A.-L, Godreuil S (2018) La tuberculose bovine : une maladie globalisée à l’interface homme-animal. Revue Francophone des Laboratoires 503: 28-33 doi

Godreuil S, Marcy O, Wobudeya E, Bonnet M, Solassol J (2018) Tackling mortality due to childhood tuberculosis. Lancet Public Health 3: E165-E165 doi

Kabore OD, Loukil A, Godreuil S, Drancourt M (2018) Co-culture models illustrate the digestion of Gemmata spp. by phagocytes. Scientific Reports 8: 13311 doi

Kocher A, Valiere S, Bañuls AL, Murienne J (2018) High-throughput sequencing of kDNA amplicons for the analysis of Leishmania minicircles and identification of Neotropical species. Parasitology 145: 585-594 doi

Kolia-Diafouka P, Godreuil S, Bourdin A, Carrere-Kremer S, Kremer L, Van de Perre P, Tuaillon E (2018) Optimized lysis-extraction method combined with IS6110-amplification for detection of Mycobacterium tuberculosis in paucibacillary sputum specimens. Frontiers in Microbiology 9: 2224 doi

Nguyen QH, Contamin L, Nguyen TVA, Bañuls AL (2018) Insights into the processes that drive the evolution of drug resistance in Mycobacterium tuberculosis. Evolutionary Applications 11: 1498-1511 doi

Nguyen TVA, Anthony RM, Bañuls AL, Vu DH, Alffenaar JWC (2018) Bedaquiline resistance: its emergence, mechanism, and prevention. Clinical Infectious Diseases 66: 1625-1630 doi

Sanhueza D, Chevillon C, Bouzinbi N, Godreuil S, Guégan JF (2018) Chitin increases Mycobacterium ulcerans growth in acidic environments. Microbes and Environments 33: 234-237 doi

Vu SN, Tran HS, Tran VP, Tran CT, Tran ND, Nguyen TY, Nguyen VC, Ninh VC, Ngo KP, Rahola N, Bañuls AL (2017) Initial results on distribution and species composition of sand flies, vectors transmitting Leishmania, Quang Ninh 2016. Vietnam Journal of Preventive Medicine 27: 171-176

2017

Aberkane S, Compain F, Decre D, Pantel A, Vittecoq M, Solassol J, Bouzinbi N, Jean-Pierre H, Godreuil S (2017) Persistence of blaCMY-2-producing Proteus mirabilis in two gull colonies at a 1-year interval in southern France. Journal of Global Antimicrobial Resistance 9: 138-140 doi

Aberkane S, Didelot MN, Carriere C, Laurens C, Sanou S, Godreuil S, Jean-Pierre H (2017) Weissella confusa bacteremia: an underestimated opportunistic pathogen. Medecine Et Maladies Infectieuses 47: 297-299 doi

Appelgren A, Morquin D, Dufour S, Le Moing V, Reynes J, Lotthe A, Parer S, Corbeau C, Aubry A, Sougakoff W, Solassol J, Bonzon L, Dumont Y, Godreuil S (2017) Investigation of pre-XDR beijing Mycobacterium tuberculosis transmission to a healthcare worker in France, 2016. Journal of Hospital Infection 97: 414-417 doi

Bañuls AL, Panteix G, Godreuil S (2017) Les mycobactéries tuberculeuses. In, Actualités Permanentes en Microbiologie Clinique. Ed. Freney J. Eska. Series Actinomycètes et Mycobactèries VI:3. Eska

Bonnet M, San KC, Pho Y, Sok C, Dousset JP, Brant W, Hurtado N, Eam KK, Ardizzoni E, Heng SH, Godreuil S, Yew WW, Hewison C (2017) Nontuberculous mycobacteria infections at a provincial reference hospital, Cambodia. Emerging Infectious Diseases 23: 1139-1147 doi

Harrabi M, Ghawar W, Hide M, Bettaieb J, Yazidi R, Jaouadi K, Sana C, Chalgha B, Toumi A, Zaâtour A, Raouène M, Bañuls A.L, Ben Salah (2017) No evidence of interspecific genetic exchange by multi-locus microsatellite typing between Leishmania killicki and Leishmania major in a mixed focus of cutaneous leishmaniasis in South-East Tunisia. Journal of Infectious Diseases & Preventive Medicine 5: 1-7 doi

Huy NQ, Lucie C, Hoa TTT, Hung NV, Lan NTN, Son NT, Nhung NV, Anh DD, Bañuls A.L, Anh NTV (2017) Molecular analysis of pyrazinamide resistance in Mycobacterium tuberculosis in Vietnam highlights the high rate of pyrazinamide resistance-associated mutations in clinical isolates. Emerging Microbes & Infections 6: e86 doi

Kocher A, de Thoisy B, Catzeflis F, Huguin M, Valiere S, Zinger L, Bañuls AL, Murienne J (2017) Evaluation of short mitochondrial metabarcodes for the identification of Amazonian mammals. Methods in Ecology and Evolution 8: 1276-1283 doi

Kocher A, de Thoisy B, Catzeflis F, Valiere S, Bañuls AL, Murienne J (2017) iDNA screening: disease vectors as vertebrate samplers. Molecular Ecology 26: 6478-6486 doi

Kocher A, Gantier JC, Gaborit P, Zinger L, Holota H, Valiere S, Dusfour I, Girod R, Bañuls AL, Murienne J (2017) Vector soup: high-throughput identification of Neotropical phlebotomine sand flies using metabarcoding. Molecular Ecology Resources 17: 172-182 doi

Lehrter V, Bañuls AL, Leger N, Rioux JA, Depaquit J (2017) Phlebotomus (paraphlebotomus) chabaudi and Phlebotomus riouxi: closely related species or synonyms? Parasite 24: 47 doi

Nguyen HQ, Nguyen NV, Contamin L, Tran THT, Vu TT, Nguyen HV, Nguyen NLT, Nguyen ST, Dang AD, Bañuls AL, Nguyen VAT (2017) Quadruple-first line drug resistance in Mycobacterium tuberculosis in Vietnam: what can we learn from genes?. Infection, Genetics and Evolution 50: 55-61 doi

Ouedraogo AS, Pierre HJ, Bañuls AL, Ouedraogo R, Godreuil S (2017) Emergence and spread of antibiotic resistance in West Africa: contributing factors and threat assessment. Médecine Et Santé Tropicales 27: 147-154 doi

Ouedraogo AS, Sanou S, Kissou A, Poda A, Aberkane S, Bouzinbi N, Nacro B, Ouedraogo R, Van De Perre P, Carriere C, Decre D, Jean-Pierre H, Godreuil S (2017) Fecal carriage of Enterobacteriaceae producing extended-spectrum beta-lactamases in hospitalized patients and healthy community volunteers in Burkina Faso. Microbial Drug Resistance 23: 63-70 doi

Panteix G, Bañuls AL, Godreuil S (2017) Les mycobactéries non tuberculeuses. In, Actualités Permanentes en Microbiologie Clinique. Ed. Freney J. Eska. Series Actinomycètes et Mycobactèries VI:4. Eska

Rougeron V, De Meeûs T, Bañuls AL (2017) Reproduction in Leishmania: a focus on genetic exchange. Infection, Genetics and Evolution 50: 128-132 doi

Sangaré I, Djibougou Djibougou A, Koudraogo Yaméogo B, Drabo F, Diabaté A, Bañuls AL, Fournet F, Price H, Tinga Guiguemdé R, Kounbobr Dabiré R (2017) First detection of Leishmania infantum in domestic dogs from Burkina Faso (West Africa). Research Journal of Parasitology 12: 27-32

Vittecoq M, Laurens C, Brazier L, Durand P, Elguero E, Arnal A, Thomas F, Aberkane S, Renaud N, Prugnolle F, Solassol J, Jean-Pierre H, Godreuil S, Renaud F (2017) VIM-1 carbapenemase-producing Escherichia coli in gulls from southern France. Ecology and Evolution 7: 1224-1232 doi

2016

Aberkane S, Compain F, Decre D, Dupont C, Laurens C, Vittecoq M, Pantel A, Solassol J, Carriere C, Renaud F, Brieu N, Lavigne JP, Bouzinbi N, Ouedraogo AS, Jean-Pierre H, Godreuil S (2016) High prevalence of SXT/R391-related integrative and conjugative elements carrying bla(CMY-2) in Proteus mirabilis isolates from gulls in the South of France. Antimicrobial Agents and Chemotherapy 60: 1148-1152 doi

Alten B, Maia C, Afonso MO, Campino L, Jimenez M, Gonzalez E, Molina R, Bañuls AL, Prudhomme J, Vergnes B, Toty C, Cassan C, Rahola N, Thierry M, Sereno D, Bongiorno G, Bianchi R, Khoury C, Tsirigotakis N, Dokianakis E, Antoniou M, Christodoulou V, Mazeris A, Karakus M, Ozbel Y, Arserim SK, Kasap OE, Gunay F, Oguz G, Kaynas S, Tsertsvadze N, Tskhvaradze L, Giorgobiani E, Gramiccia M, Volf P, Gradoni L (2016) Seasonal dynamics of phlebotomine sand fly species proven vectors of Mediterranean leishmaniasis caused by Leishmania infantum. PLoS Neglected Tropical Diseases 10: e0004458 doi

Cassan C, Dione MM, Dereure J, Diedhiou S, Bucheton B, Hide M, Kako C, Gaye O, Senghor M, Niang AA, Bañuls AL, Faye B (2016) First insights into the genetic diversity and origin of Leishmania infantum in Mont Rolland (Thiès region, Senegal). Microbes and Infection 18: 412-420 doi

Chazel M, Marchandin H, Keck N, Terru D, Carriere C, Ponsoda M, Jacomo V, Panteix G, Bouzinbi N, Bañuls AL, Choisy M, Solassol J, Aubry A, Godreuil S (2016) Evaluation of the SLOMYCO sensititre (R) panel for testing the antimicrobial susceptibility of Mycobacterium marinum isolates. Annals of Clinical Microbiology and Antimicrobials 15: 30 doi

Dupont C, Terru D, Aguilhon S, Frapier JM, Paquis MP, Morquin D, Lamy B, Godreuil S, Parer S, Lotthe A, Jumas-Bilak E, Romano-Bertrand S (2016) Source-case investigation of Mycobacterium wolinskyi cardiac surgical site infection. Journal of Hospital Infection 93: 235-239 doi

Kocher A, Gantier JC, Holota H, Jeziorski C, Coissac E, Bañuls AL, Girod R, Gaborit P, Murienne J (2016) Complete mitochondrial genome of Lutzomyia (Nyssomyia) umbratilis (Diptera: Psychodidae), the main vector of Leishmania guyanensis. Mitochondrial DNA Part A 27: 4219-4221 doi

Loeuillet C, Bañuls AL, Hide M (2016) Study of Leishmania pathogenesis in mice: experimental considerations. Parasites & Vectors 9: 144 doi

Marcy O, Ung V, Goyet S, Borand L, Msellati P, Tejiokem M, Thi NLN, Nacro B, Cheng S, Eyangoh S, Pham TH, Ouedraogo AS, Tarantola A, Godreuil S, Blanche S, Delacourt C, Grp Paanther Study (2016) Performance of Xpert MTB/RIF and alternative specimen collection methods for the diagnosis of tuberculosis in HIV-infected children. Clinical Infectious Diseases 62: 1161-1168 doi

Mesquita I, Varela P, Belinha A, Gaifem J, Laforge M, Vergnes B, Estaquier J, Silvestre R (2016) Exploring NAD(+) metabolism in host-pathogen interactions. Cellular and Molecular Life Sciences 73: 1225-1236 doi

Nguyen VAT, Bañuls AL, Tran THT, Pham KLT, Nguyen TS, Nguyen HV, Nguyen NLT, Dang DA, Marks GB, Choisy M (2016) Mycobacterium tuberculosis lineages and anti-tuberculosis drug resistance in reference hospitals across Viet Nam. BMC Microbiology 16: 167 doi

Ouedraogo AS, Compain F, Sanou M, Aberkane S, Bouzinbi N, Hide M, Sangare L, Ouedraogo-Traore R, Jean-Pierre H, Vendrell J, Solassol J, Decre D, Godreuil S (2016) First description of IncX3 plasmids carrying bla(oxa-181) in Escherichia coli clinical isolates in Burkina Faso. Antimicrobial Agents and Chemotherapy 60: 3240-3242 doi

Ouedraogo AS, Dunyach-Remy C, Kissou A, Sanou S, Poda A, Kyelem CG, Solassol J, Bañuls AL, Van de Perre P, Ouedraogo R, Jean-Pierre H, Lavigne JP, Godreuil S (2016) High nasal carriage rate of Staphylococcus aureus containing Panton-Valentine leukocidin- and EDIN-encoding genes in community and hospital settings in Burkina Faso. Frontiers in Microbiology 7: 1406 doi

Ouedraogo AS, Sanou M, Kissou A, Sanou S, Solare H, Kabore F, Poda A, Aberkane S, Bouzinbi N, Sano I, Nacro B, Sangare L, Carriere C, Decre D, Ouegraogo R, Jean-Pierre H, Godreuil S (2016) High prevalence of extended-spectrum beta-lactamase producing Enterobacteriaceae among clinical isolates in Burkina Faso. BMC Infectious Diseases 16: 326 doi

Pomares C, Marty P, Bañuls AL, Lemichez E, Pratlong F, Faucher B, Jeddi F, Moore S, Michel G, Aluru S, Piarroux R, Hide M (2016) Genetic diversity and population structure of Leishmania infantum from southeastern France: evaluation using multi-locus microsatellite typing. PLoS Neglected Tropical Diseases 10: e0004303 doi

Prudhomme J, Cassan C, Hide M, Toty C, Rahola N, Vergnes B, Dujardin JP, Alten B, Sereno D, Bañuls AL (2016) Ecology and morphological variations in wings of Phlebotomus ariasi (Diptera: Psychodidae) in the region of Roquedur (Gard, France): a geometric morphometrics approach. Parasites & Vectors 9: 578 doi

Senghor MW, Niang AA, Depaquit J, Ferte H, Faye MN, Elguero E, Gaye O, Alten B, Perktas U, Cassan C, Faye B, Bañuls AL (2016) Transmission of Leishmania infantum in the canine leishmaniasis focus of Mont-Rolland, Senegal: ecological, parasitological and molecular evidence for a possible role of Sergentomyia sand flies. PLoS Neglected Tropical Diseases 10: e0004940 doi

Vergnes B, Gazanion E, Grentzinger T (2016) Functional divergence of SIR2 orthologs between trypanosomatid parasites. Molecular and Biochemical Parasitology 207: 96-101 doi

Vittecoq M, Godreuil S, Prugnolle F, Durand P, Brazier L, Renaud N, Arnal A, Aberkane S, Jean-Pierre H, Gauthier-Clerc M, Thomas F, Renaud F (2016) Antimicrobial resistance in wildlife. Journal of Applied Ecology 53: 519-529 doi

Vu BNT, Jafari AJ, Aardema M, Tran HKT, Nguyen DNT, Dao TT, Nguyen TV, Tran TK, Nguyen CKT, Fox A, Bañuls AL, Thwaites G, Nguyen KV, Wertheirn HFL (2016) Population structure of colonizing and invasive Staphylococcus aureus strains in northern Vietnam. Journal of Medical Microbiology 65: 298-305 doi

2015

Aberkane S, Compain F, Barraud O, Ouedraogo AS, Bouzinbi N, Vittecoq M, Jean-Pierre H, Decre D, Godreuil S (2015) Non-01/Non-0139 Vibrio cholerae avian isolate from France cocarrying the bla(VIM-1) and bla(VIM-4) genes. Antimicrobial Agents and Chemotherapy 59: 6594-6596 doi

Alten B, Ozbel Y, Ergunay K, Kasap OE, Cull B, Antoniou M, Velo E, Prudhomme J, Molina R, Bañuls AL, Schaffner F, Hendrickx G, Van Bortel W, Medlock JM (2015) Sampling strategies for phlebotomine sand flies (Diptera: Psychodidae) in Europe. Bulletin of Entomological Research 105: 664-678 doi

Aluru S, Hide M, Michel G, Bañuls AL, Marty P, Pomares C (2015) Multilocus microsatellite typing of Leishmania and clinical applications: a review. Parasite. 22: 16 doi

Bañuls AL, Sanou A & Godreuil S (2015) Mycobacterium tuberculosis a fully human bacterium. Biofutur. 361:36-37

Bañuls AL, Sanou A, Anh NTV, Godreuil S (2015) Mycobacterium tuberculosis: ecology and evolution of a human bacterium. Journal of Medical Microbiology 64: 1261-1269 doi

Bañuls AL, Sanou A, Godreuil S (2015) Mycobacterium tuberculosis : écologie et évolution d’une bactérie humaine. In Maladies Infectieuses. pp 79-102. Eds. M Vittecoq, B Roche, F Prugnolle, F Renaud & F Thomas. de Boeck Solal, Paris

Bourgoin A, Karabetsos A, Ouedraogo AS, Aberkan S, Bouzinbi N, Jean-Pierre H, Godreuil S (2015) Intrafamilial transmission of pulmonary tuberculosis due to Mycobacterium bovis. Medecine Et Maladies Infectieuses 45: 394-396 doi

Chaara D, Bañuls AL, Haouas N, Talignani L, Lami P, Mezhoud H, Harrat Z, Dedet JP, Babba H, Pratlong F (2015) Comparison of Leishmania killicki (syn. L. tropica) and Leishmania tropica population structure in Maghreb by microsatellite typing. PLoS Neglected Tropical Diseases 9: e0004204 doi

Chaara D, Ravel C, Bañuls AL, Haouas N, Lami P, Talignani L, El Baidouri F, Jaouadi K, Harrat Z, Dedet JP, Babba H & Pratlong F (2015) Evolutionary history of Leishmania killicki (synonymous Leishmania tropica) and taxonomic implications. Parasites & Vectors. 8 doi

Harrabi M, Bettaieb J, Ghawar W, Toumi A, Zaâtour A, Yazidi R, Chaâbane S, Chalghaf B, Hide M, Bañuls AL, Ben Salah A (2015) Spatio-temporal genetic structuring of Leishmania major in Tunisia by microsatellite analysis. PLoS Neglected Tropical Diseases 9: e0004017 doi

Hauer A, De Cruz K, Cochard T, Godreuil S, Karoui C, Henault S, Bulach T, Bañuls AL, Biet F & Boschiroli ML (2015) Genetic evolution of Mycobacterium bovis causing tuberculosis in livestock and wildlife in France since 1978. PLoS One. 10: e0117103 doi

Kocher A, Gantier JC, Holota H, Jeziorski C, Coissac E, Bañuls AL, Girod R, Gaborit P, Murienne J (2015) Complete mitochondrial genome of Lutzomyia (Nyssomyia) umbratilis (Diptera: Psychodidae), the main vector of Leishmania guyanensis. Mitochondrial DNA 1-3 doi

Massanet PL, Petit L, Louart B, Corne P, Richard C, Preiser, JC (2015) Nutrition rehabilitation in the intensive care unit. Journal of Parenteral and Enteral Nutrition. 39: 391-400 doi

Mathis A, Depaquit J, Dvorak V, Tuten H, Bañuls AL, Halada P, Zapata S, Lehrter V, Hlavackova K, Prudhomme J, Volf P, Sereno D, Kaufmann C, Pfluger V, Schaffner F (2015) Identification of phlebotomine sand flies using one MALDI-TOF MS reference database and two mass spectrometer systems. Parasites & Vectors. 8: 266 doi

Nguyen VAT, Nguyen HQ, Vu TT, Nguyen NAT, Duong CM, Tran THT, Nguyen HV, Dang DA, Bañuls AL (2015) Reduced turn-around time for Mycobacterium tuberculosis drug susceptibility testing with a proportional agar microplate assay. Clinical Microbiology and Infection 21: 1084-1092 doi

Prudhomme J, Rahola N, Toty C, Cassan C, Roiz D, Vergnes B, Thierry M, Rioux JA, Alten B, Sereno D, Bañuls AL (2015) Ecology and spatiotemporal dynamics of sandflies in the Mediterranean Languedoc region (Roquedur area, Gard, France). Parasites & Vectors 8: 642 doi

Prudhomme J, Toty C, Kasap OE, Rahola N, Vergnes B, Maia C, Campino L, Antoniou M, Jimenez M, Molina R, Cannet A, Alten B, Sereno D & Bañuls AL (2015) New microsatellite markers for multi-scale genetic studies on Phlebotomus ariasi Tonnoir, vector of Leishmania infantum in the Mediterranean area. Acta Tropica. 142: 79-85 doi

Rodriguez-Nava V, Durupt S, Chyderiotis S, Freydiere AM, Karsenty J, de Montclos M, Reix P, Durieu I, Nove-Josserand R, Chiron R, Bremont F, Tetu L, Murris M, Terru D, Godreuil S, Bergeron E, Freney J, Boiron P, Vandenesch F, Marchandin H, Segonds C, Doleans-Jordheim A (2015) A French multicentric study and review of pulmonary Nocardia spp. in cystic fibrosis patients. Medical Microbiology and Immunology 204: 493-504 doi

Rondy M, Launay O, Puig-Barbera J, Gefenaite G, Castilla J, Donati KD, Galtier F, Hak E, Guevara M, Costanzo S, Moren A, European Hospital IVE Network [dont Corne P] (2015) 2012/13 influenza vaccine effectiveness against hospitalised influenza A(H1N1)PDM09, A(H3N2) and B: estimates from a european network of hospitals. Eurosurveillance 20: 9-20 Unsp 21011 doi

Rougeron V, de Meeûs T & Bañuls AL (2015) A primer for Leishmania population genetic studies. Trends in Parasitology. 31: 52-59 doi

Rougeron V, de Meeûs T, Bañuls AL (2015) Response to Tibayrenc et al.: Can recombination in Leishmania parasites be so rare?. Trends in Parasitology 31: 280-281 doi

Tomas-Perez M, Hide M, Riera C, Montoya L, Bañuls AL, Ribera E, Portus M, Fisa R (2015) Multilocus microsatellite typing of Leishmania infantum isolates in monitored Leishmania/HIV coinfected patients. Parasites & Vectors 8: 386 doi

2014

Brunel AS, Bañuls AL, Marchandin H, Bouzinbi N, Morquin D, Jumas-Bilak E & Corne P (2014) Methicillin-sensitive Staphylococcus aureus CC398 in intensive care unit, France. Emerging Infectious Diseases. 20: 1511-1515 doi

Combes N, Jaffuel D, Cayla G, Granier M, Borel JC, Corne P, Jonquet O, Jaber S, Davy JM & Pepin JL (2014) Pressure-dependent hemodynamic effect of continuous positive airway pressure in severe chronic heart failure: A case series. International Journal of Cardiology. 171: E104-E105 doi

Godreuil S, Leban N, Padilla A, Hamel R, Luplertlop N, Chauffour A, Vittecoq M, Hoh F, Thomas F, Sougakoff W, Lionne C, Yssel H & Missé D (2014) Aedesin: structure and antimicrobial activity against multidrug resistant bacterial strains. PLoS One. 9: e105441 doi

Laurens C, Hery-Arnaud G, Chiron R, Oziol E, Jean-Pierre H, Bouzinbi N, Perre PV, Bañuls AL & Godreuil S (2014) Sacroiliitis secondary to catheter-related bacteremia due to Mycobacterium abscessus (sensu stricto). Annals of Clinical Microbiology and Antimicrobials. 13: 9 doi

Massanet P, Jung B, Molinari N, Villiet M, Moulaire V, Roch-Torreilles I, Jaber S, Reynes J & Corne P (2014) Antifungal treatment for suspected or proved candidiasis in the critically ill. Annales Francaises d Anesthesie et de Reanimation. 33: 232-239 doi

Roche B, Broutin H, Choisy M, Godreuil S, Constantin de Magny G, Chevaleyre Y, Zucker JD, Breban R, Cazelles B & Simard F (2014) The niche reduction approach: an opportunity for optimal control of infectious diseases in low-income countries? BMC Public Health. 14: 753 doi

Sanou A, Tarnagda Z, Kanyala E, Zingue D, Nouctara M, Ganamé Z, Combary A, Hien H, Dembele M, Kabore A, Meda N, Van de Perre P, Neveu D, Bañuls AL & Godreuil S (2014) Mycobacterium bovis in Burkina Faso: epidemiologic and genetic links between human and cattle isolates. PLoS Neglected Tropical Diseases. 8: e3142 doi

Singh S, Bouzinbi N, Chaturvedi V, Godreuil S & Kremer L (2014) In vitro evaluation of a new drug combination against clinical isolates belonging to the Mycobacterium abscessus complex. Clinical Microbiology and Infection. 20: O1124-O1127 doi

Tomas-Perez M, Khaldi M, Riera C, Mozo-Leon D, Ribas A, Hide M, Barech G, Benyettou M, Seghiri K, Doudou S & Fisa R (2014) First report of natural infection in hedgehogs with Leishmania major, a possible reservoir of zoonotic cutaneous leishmaniasis in Algeria. Acta Tropica. 135: 44-49 doi

Yazdanparast E, Dos Anjos A, Garcia D, Loeuillet C, Shahbazkia HR & Vergnes B (2014) INsPECT, an open-source and versatile software for automated quantification of (Leishmania) Intracellular Parasites. PLoS Neglected Tropical Diseases. 8: e2850 doi

2013

Bañuls AL, Thomas F & Renaud F (2013) Of parasites and men. Infection, Genetics and Evolution. 20: 61-70 doi

Befort P, Corne P, Filleron T, Jung B, Bengler C, Jonquet O & Klouche K (2013) Prognosis and ICU outcome of systemic vasculitis. BMC Anesthesiology. 13: 27 doi

Gomis PF, Jean-Pierre H, Rousseau-Didelot MN, Compan B, Michon AL & Godreuil S (2013) Tigecycline: CMI 50/90 towards 1766 Gram-negative bacilli (3rd generation cephalosporins resistant enterobacteriaceae), Acinetobacter baumannii and Bacteroides fragilis group, University Hospital - Montpellier, 2008-2011. Pathologie Biologie. 61: 282-285 doi

Hide M, Marion E, Pomares C, Fisa R, Marty P & Bañuls AL (2013) Parasitic genotypes appear to differ in leishmaniasis patients compared with asymptomatic related carriers. International Journal for Parasitology. 43: 389-397 doi

Hong DN, Huyen MNT, Lan NTN, Duong NH, Ngo VVN, Ngoc DT, Huu KT, Nguyen T, Do Chau V, Marcy O, Van de Perre P, Bañuls AL & Godreuil S (2013) Rifampin-resistant Mycobacterium bovis BCG-induced disease in HIV-infected infant, Vietnam. Emerging Infectious Diseases. 19: 1168-1170 doi

Phung TN, Caruso D, Godreuil S, Keck N, Vallaeys T & Avarre JC (2013) Rapid detection and identification of nontuberculous mycobacterial pathogens in fish by using high-resolution melting analysis. Applied and Environmental Microbiology. 79: 7837-7845 doi

Zingue D, Hien H, Meda N, Zida S, Kabore A, Sanou A, Ouedraogo AS, Gomgnimbou M, Diande S, Tarnagda Z & Godreuil S (2013) Advantages and drawbacks of expectoration decontamination methods for tuberculosis and anti-tuberculosis drug resistance diagnosis. Annales de Biologie Clinique. 71: 283-291 doi

2012

Al-Tam F, Brunel AS, Bouzinbi N, Corne P, Bañuls AL & Shahbazkia HR (2012) DNAGear- a free software for spa type identification in Staphylococcus aureus. BMC Research Notes. 5: 642-642 doi

Befort P, Corne P, Godreuil S, Jung B & Jonquet O (2012) Clinical review of eight patients with acute respiratory distress syndrome due to pulmonary tuberculosis. Scandinavian Journal of Infectious Diseases. 44: 222-224 doi

Benavides JA, Godreuil S, Bodenham R, Ratiarison S, Devos C, Petretto MO, Raymond M & Escobar-Paramo P (2012) No evidence for transmission of antibiotic-resistant Escherichia coli strains from humans to wild western lowland gorillas in Lope National Park, Gabon. Applied and Environmental Microbiology. 78: 4281-4287 doi

Broutin V, Bañuls AL, Aubry A, Keck N, Choisy M, Bernardet JF, Michel C, Raymond JC, Libert C, Barnaud A, Stragier P, Portaels F, Terru D, Belon C, Dereure O, Gutierrez C, Boschiroli ML, Van De Perre P, Cambau E & Godreuil S (2012) Genetic diversity and population structure of Mycobacterium marinum: new insights into host and environmental specificities. Journal of Clinical Microbiology. 50: 3627-3634 doi

Chai N, Bronchain O, Panteix G, Godreuil S, de Medeiros C, Saunders R, Bouts T & de Luze A (2012) Propagation method of saving valuable strains from a Mycobacterium liflandii infection in western clawed frogs (Silurana tropicalis). Journal of Zoo and Wildlife Medicine. 43: 15-19

Gazanion E, Seblova V, Votypka J, Vergnes B, Garcia D, Volf P & Sereno D (2012) Leishmania infantum nicotinamidase is required for late-stage development in its natural sand fly vector, Phlebotomus perniciosus. International Journal for Parasitology. 42: 323-327 doi

Godreuil S, Marchandin H, Michon AL, Ponsada M, Chyderiotis G, Brisou P, Bhat A & Panteix G (2012) Mycobacterium riyadhense pulmonary infection, France and Bahrain. Emerging Infectious Diseases. 18: 176-178 doi

Morquin D, Le Moing V, Mura T, Makinson A, Klouche K, Jonquet O, Reynes J & Corne P (2012) Short- and long-term outcomes of HIV-infected patients admitted to the intensive care unit: impact of antiretroviral therapy and immunovirological status. Annals of Intensive Care. 2: 25-25 doi

Nguyen TVA, Choisy M, Nguyen DH, Thanh HTT, Kim LTP, Phuong TTD, Philippe J, Nguyen TS, Ho ML, Tran SV, Bañuls AL & Dang DA (2012) High prevalence of Beijing and EAI4-VNM genotypes among M. tuberculosis isolates in Northern Vietnam: sampling effect, rural and urban disparities. PLoS One. 7: e45553 doi

Prudhomme J, Gunay F, Rahola N, Ouanaimi F, Guernaoui S, Boumezzough A, Bañuls AL, Sereno D & Alten B (2012) Wing size and shape variation of Phlebotomus papatasi (Diptera: Psychodidae) populations from the south and north slopes of the Atlas Mountains in Morocco. Journal of Vector Ecology. 37: 137-147 doi

Taype CA, Agapito JC, Accinelli RA, Espinoza JR, Godreuil S, Goodman SJ, Bañuls AL & Shaw MA (2012) Genetic diversity, population structure and drug resistance of Mycobacterium tuberculosis in Peru. Infection, Genetics and Evolution. 12: 577-585 doi

2011

Ait-Oudhia K, Gazanion E, Oury B, Vergnes B & Sereno D (2011) The fitness of antimony-resistant Leishmania parasites: lessons from the field. Trends in Parasitology. 27: 141-142 doi

Ait-Oudhia K, Gazanion E, Vergnes B, Oury B & Sereno D (2011) Leishmania antimony resistance: what we know what we can learn from the field. Parasitology Research. 109: 1225-1232 doi

Bañuls AL, Bastien P, Pomares C, Arevalo J, Fisa R & Hide M (2011) Clinical pleiomorphism in human leishmaniases, with special mention of asymptomatic infection. Clinical Microbiology and Infection. 17: 1451-1461 doi

Befort P, Corne P, Riviere B, Bourdin A & Jonquet O (2011) Ecthyma gangrenosum and Pseudomonas aeruginosa septicemia in intensive care unit. Annales Francaises d Anesthesie et de Reanimation. 30: 80-82 doi

Caron J, Michot C, Fabre S, Godreuil S, Guillot B & Dereure O (2011) Aggressive cutaneous infection with Mycobacterium marinum in two patients receiving anti-tumor necrosis factor-alfa agents. Journal of the American Academy of Dermatology. 65: 1060-1062 doi

Faye B, Bucheton B, Bañuls AL, Senghor MW, Niang AA, Diedhiou S, Konate O, Dione MM, Hide M, Mellul S, Knecht R, Delaunay P, Marty P & Gaye O (2011) Seroprevalence of Leishmania infantum in a rural area of Senegal: analysis of risk factors involved in transmission to humans. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene. 105: 333-340 doi

Gazanion E, Garcia D, Silvestre R, Gerard C, Guichou JF, Labesse G, Seveno M, Cordeiro-Da-Silva A, Ouaissi A, Sereno D & Vergnes B (2011) The Leishmania nicotinamidase is essential for NAD(+) production and parasite proliferation. Molecular Microbiology. 82: 21-38 doi

Gazanion E, Vergnes B, Seveno M, Garcia D, Oury B, Ait-Oudhia K, Ouaissi A & Sereno D (2011) In vitro activity of nicotinamide/antileishmanial drug combinations. Parasitology International. 60: 19-24 doi

Jung B, Rimmele T, Le Goff C, Chanques G, Corne P, Jonquet O, Muller L, Lefrant JY, Guervilly C, Papazian L, Allaouchiche B, Jaber S & AzuRea G (2011) Severe metabolic or mixed acidemia on intensive care unit admission: incidence, prognosis and administration of buffer therapy. a prospective, multiple-center study. Critical Care. 15: doi

Kluger N, Terru D & Godreuil S (2011) Bacteriological and fungal survey of commercial tattoo inks used in daily practice in a tattoo parlour. Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology. 25: 1230-1231 doi

Rougeron V, Bañuls AL, Carme B, Simon S, Couppie P, Nacher M, Hide M & De Meeus T (2011) Reproductive strategies and population structure in Leishmania: substantial amount of sex in Leishmania Viannia guyanensis. Molecular Ecology. 20: 3116-3127 doi

Rougeron V, Catzeflis F, Hide M, De Meeus T & Bañuls AL (2011) First clinical case of cutaneous leishmaniasis due to Leishmania (Viannia) braziliensis in a domestic cat from French Guiana. Veterinary Parasitology. 181: 325-328 doi

Rougeron V, de Meeûs T, Hide M, Le Falher G, Bucheton B, Dereure J, El-Safi S, Dessein A & Bañuls AL (2011) Multifaceted population structure and reproductive strategy in Leishmania donovani complex in one Sudanese village. PLoS Neglected Tropical Diseases. 5: e1448 doi

Senghor MW, Faye MN, Faye B, Diarra K, Elguero E, Gaye O, Bañuls AL & Niang AA (2011) Ecology of phlebotomine sand flies in the rural community of Mont Rolland (Thies region, Senegal): area of transmission of canine leishmaniasis. PLoS One. 6: e14773 doi

2010

Ajithkumar K, Madhavilatha GK, Sulekha B, Godreuil S, Anilkumar AK, Girija K & Mundayoor S (2010) Do Mycobacterium marinum infections occur in India? Indian Journal of Dermatology Venereology & Leprology. 76: 191-U102

Befort P, Corne P, Bourdin A, Bommart S & Jonquet O (2010) Pleural effusion, cystic pulmonary disease and renal mass. Revue des Maladies Respiratoires. 27: 497-499

Bruneel F, Tubach F, Corne P, Megarbane B, Mira JP, Peytel E, Camus C, Schortgen F, Azoulay E, Cohen Y, Georges H, Meybeck A, Hyvernat H, Trouillet JL, Frenoy E, Nicolet L, Roy C, Durand R, Le Bras J, Wolff M & Grp SS (2010) Severe imported falciparum malaria: a cohort study in 400 critically ill adults. PLoS One. 5: e13236

Faye B, Bañuls, AL, Bucheton B, Dione MM, Bassanganam O, Hide M, Dereure J, Choisy M, Ndiaye JL, Konaté O, Claire M, Senghor MW, Faye MN, Sy I, Niang AA, Molez JF, Victoir K, Marty P, Delaunay P, Knecht R, Mellul S, Diedhiou S & Gaye O (2010) Canine visceral leishmaniasis caused by Leishmania infantum in Senegal: risk of emergence in humans? Microbes and Infection. 14: 1219-1225 pdf

Godreuil S, Jeziorski E, Bañuls AL, Fraisse T, van de Perre P & Boschiroli ML (2010) Intrafamilial cluster of pulmonary Tuberculosis due to Mycobacterium bovis of the African 1 Clonal Complex. Journal of Clinical Microbiology. 48: 4680-4683

Godreuil S, Renaud F, Choisy M, Depina JJ, Garnotel E, Morillon M, Van de Perre P & Bañuls AL (2010) Highly structured genetic diversity of the Mycobacterium tuberculosis population in Djibouti. Clinical Microbiology and Infection. 16: 1024-1026

Hide M (2010) Etude comparative des caractères génétiques du complexe Leishmania (Leishmania) donovani, agent de la leishmaniose viscérale. In Les leishmanioses : Biodiversité et Pathogénicité. Saarbrucken: Editions universitaires europeennes.

Jaber S, Jung B, Corne P, Sebbane M, Muller L, Chanques G, Verzilli D, Jonquet O, Eledjam JJ & Lefrant JY (2010) An intervention to decrease complications related to endotracheal intubation in the intensive care unit: a prospective, multiple-center study. Intensive Care Medicine. 36: 248-255